Senator RP Stanisław Pawlak był wtedy jeszcze radnym SLD Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego, jedynym radnym z tej partii w samorządzie województwa. Zaangażowany w realizację swoich obietnic wyborczych, do jednej przywiązywał wagę szczególną. Było to zbudowanie obwodnicy Lubrańca, swojej rodzinnej miejscowości. Jak uciążliwie było żyć mieszkańcom w symbiozie z tirami, wiedział najlepiej i dopingowany przez tę społeczność robił wszystko, by stan rzeczy poprawić.
Dziś, kiedy ogłoszono oficjalnie, że 20 września 2024 r., o godzinie 9,00 nastąpi uroczyste otwarcie obwodnicy Lubrańca, internauci na profilu FB senatora S. Pawlaka napisali, m.in.:
„Brawo Senatorze, twoje aktywne działanie jako radnego doprowadziło do szczęśliwego finału, czyli zakończenie tak potrzebnej inwestycji, jaką jest obwodnica, która odciąży ruch przez Lubraniec, mieszkańcy będą zadowoleni, a kierowcy szczęśliwi, że nie będą poruszać się drogą przez centrum miasta. Gratuluję wytrwałości, a Mali ludzie zawsze się znajdą, bo sami, nic dobrego dla społeczności nie zrobili, pozdrawiam”. (H.O.)
„Pamiętam dokładnie od ilu lat Pan mówił, że powstanie obwodnica Lubrańca, choć wszyscy mówili, że to tylko przedwyborcza obietnica i wielu nie wierzyło, a jednak jest. Brawo Panie Senatorze!” (E.W.)
Redakcja niniejszego portalu, strony internetowej Kujawsko-Pomorskiej Rady Wojewódzkiej Nowej Lewicy też pamięta tę historię. Niejednokrotnie opowiadaliśmy o staraniach radnego Stanisława Pawlaka, by tę obwodnicę doprowadzić do końca, by była zbudowana właściwie i spełniała oczekiwaną przez mieszkańców rolę, ale także, by wpisywała się logicznie w cały ciąg komunikacyjny włocławskich Kujaw.
Dla przykładu:
5 października 2020 r. Radny S. Pawlak: Lubraniec może świętować – obwodnica staje się faktem (lewica.org.pl)
„Radny Lewicy Sejmiku Województwa Stanisław Pawlak poinformował, że dziś, 5 października 2020 roku w Urzędzie Marszałkowskim w Toruniu miało miejsce uroczyste podpisanie umowy na realizację zadania pn. „Budowa obwodnicy Lubrańca w ciągu drogi wojewódzkiej nr 270". To jeden z punktów programu wyborczego radnego S. Pawlaka”.
5 sierpnia 2021 r. Radny S. Pawlak z ręką na pulsie budowy obwodnicy Lubrańca (lewica.org.pl )
„W październiku i listopadzie br. mijają terminy realizacji kolejnych etapów budowy obwodnicy Lubrańca, co wynika z podpisanych umów wykonawczych. Związany obietnicami wyborczymi wobec mieszkańców, radny Sejmiku Województwa Stanisław Pawlak pilnuje na bieżąco postępów prac, od których zależy powstanie zaprojektowanych i oczekiwanych rozwiązań drogowych. Radny zatem wystosował interpelację do Marszałka Województwa, oczekując odpowiedzi na newralgiczne pytania (…)”.
Odpowiedź marszałka z 21 sierpnia 2021 r.: Kiedy będzie obwodnica Lubrańca? Odpowiada P. Całbecki (lewica.org.pl).
***
Ile znaczy dla lokalnej społeczności obwodnica Lubrańca? Tak tłumaczy to sam senator Stanisław Pawlak: „– Przygotowania do tej budowy trwały wiele lat. Przez dwa ostatnie lata firma ONDE z Torunia wybudowała obwodnicę i przebudowała drogę wojewódzką Lubraniec – Brześć Kujawski. Inwestycja ta na pewno zwiększy bezpieczeństwo uczestników ruchu oraz zmniejszy uciążliwość, jaką powodują pojazdy przejeżdżające przez centrum miasta. Zmniejszy zagrożenie dla uczestników ruchu na skrzyżowaniu Aleja Lipowa, ul. Brzeska, ul. Szkolna. Przyczyni się też do wzrostu gospodarczego na terenach przyległych do obwodnicy. Przyjęta organizacja ruchu zapewnia pierwszeństwo przejazdu pojazdom znajdującym się na obwodnicy, a pokonującym skrzyżowania z drogami powiatowymi: Lubraniec – Topólka, Lubraniec – Torzewo, Lubraniec – Kąkowa Wola. Korzystający z tych dróg muszą ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym obwodnicą. I tej zmiany kierowcy muszą się nauczyć…”.
Dla historycznego porządku, przypomnijmy opowieść senatora (wówczas radnego wojewódzkiego) Stanisława Pawlaka o staraniach, by obwodnica powstała. Cytujemy fragment artykułu S. Pawlaka, zamieszczonego w „Głosie Lubrańca” nr 1-2 (218-219) styczeń – luty 2023, w artykule pt. „Lubraniec będzie posiadał obwodnicę":
„(...) Wykonując mandat radnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego zawsze z wielką troską podchodzę do utrzymania, modernizacji, przebudowy i budowy dróg, w tym drogi wojewódzkiej 270, przebiegającej przez Lubraniec. Jestem także wnioskodawcą budowy obwodnicy Lubrańca, która dzięki temu znalazła swoje miejsce w wojewódzkich dokumentach planistycznych – w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Kujawsko-Pomorskiego z 2003 roku i z 2019 roku. Przy braku aktywności ówczesnych władz samorządowych gminy Lubraniec w dniu 16 lutego 2012 roku skierowałem list otwarty do burmistrza Krzysztofa Wrzesińskiego i wszystkich radnych z prośbą o przygotowanie lokalizacji obwodnicy celem opracowania projektu przez samorząd województwa.
Niestety, mój wniosek pozostał bez odzewu. Alternatywą narzuconą przez ówczesnego burmistrza miała być wybudowana droga gminna przez Lubrańczyk, nazwana „małą obwodnicą”. Propozycja obejmowała zmianę organizacji ruchu w Alei Lipowej (miał być ruch dwukierunkowy) i w ul. Wojska Polskiego. Wobec sprzeciwu mieszkańców i moich działań, propozycja ta upadła.
W swoich interpelacjach i zapytaniach ponaglałem Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego w przygotowaniu tej inwestycji. Szczególnie po wybudowaniu Autostrady A–1 i węzła komunikacyjnego w Pikutkowie, co spowodowało zwiększony ruch tirów przez Lubraniec. Od 2014 roku rozpoczęły się konsultacje społeczne w sprawie planowanej przebudowy DW 270 i budowy obwodnicy Lubrańca.
Przyśpieszenie prac nastąpiło po objęciu funkcji burmistrza przez Stanisława Budzyńskiego. Nasze wspólne rozmowy i działania osiągnęły cel.
W dniu 18 października 2018 roku przedstawiciele samorządu województwa, powiatu włocławskiego i gminy Lubraniec podpisali porozumienie o współpracy i zasadach finansowania budowy obwodnicy miejscowości Lubraniec w ciągu drogi wojewódzkiej nr 270. Skutkiem zawartego porozumienia było rozpatrzenie i podjęcie uchwały przez radnych Rady Miejskiej w Lubrańcu w dniu 24 maja 2019 roku w sprawie studium uwarunkowania i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Lubraniec, obejmującym planowaną obwodnicę.
Działanie burmistrza Lubrańca Stanisława Budzyńskiego, przewodniczącego Rady Miejskiej Piotra Sławianowskiego i wszystkich radnych otworzyło drogę do przygotowania inwestycji przez Województwo Kujawsko-Pomorskie, realizowanej w trybie „zaprojektuj i wybuduj”. 5 października 2020 roku inwestor, tj. Zarząd Dróg Wojewódzkich podpisał z wykonawcą – firmą ONDE umowę na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Lubrańca. Wykonawca zakończył wiosną 2022 roku etap projektowania i uzyskał w dniu 20 czerwca 2022 roku decyzję Wojewody Kujawsko-Pomorskiego Nr 4/2022 o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) pn. Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 270 Brześć Kujawski – Izbica Kujawska, budowa obwodnicy miejscowości Lubraniec...
W świetle powyższego przywoływanie wymyślonych działań ówczesnego burmistrza Krzysztofa Wrzesińskiego całkowicie mija się z prawdą, jak również ówczesnego starosty włocławskiego Kazimierza Kacy, który nic nie wniósł do tego projektu.
Wiem, że sukces ma wielu ojców, ale by pisać lub mówić o tym sukcesie trzeba posługiwać się prawdą i faktami.
Pamiętajmy, że ta inwestycja drogowa miała wielu przeciwników, często namawianych przez osoby niebędące właścicielami gruntów koniecznych pod budowę obwodnicy, a nawet niezamieszkujących w naszej gminie. Do tych przeciwników należał także ówczesny senator Józef Łyczak, który w dniu 27 sierpnia 2018 r. skierował list do ówczesnego starosty włocławskiego Kazimierza Kacy, wnosząc "o wstrzymanie planowanej budowy i ponowną wnikliwą analizę wszelkich okoliczności związanych z budową obwodnicy".
Inwestycja miała jednak zdecydowaną większość zwolenników wśród mieszkańców i uzyskała zdecydowane poparcie marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego wraz z radnymi województwa.
Na koniec pamiętajmy, wybudowana obwodnica Lubrańca leży w ciągu drogi wojewódzkiej nr 270 i to samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego finansował jej budowę.
Oddanie do użytku nowej drogi o długości 5,27 km, z szeroką na 7 m jezdnią i poboczami, z dwoma rondami, mostem na rzece Zgłowiączce i o nośności min. 11,5 t na oś – kończy wieloletnie dzieło samorządowców lokalnych i wojewódzkich.
W notatniku zobowiązań radnego Stanisława Pawlaka, obecnie senatora Stanisława Pawlaka (który wpisał je też do senackiego programu wyborczego) skreślone zostanie kolejne wykonane zadanie. Gratulujemy!
Użytkownikom ruchu drogowego życzymy bezpiecznej jazdy!
Opr. nim, 20 września 2024 r.